ylvaengeland.reismee.nl

De laatste weken

Hallo,

Hier is die dan, mijn allerlaatste blog! Aangezien ik nu niet meer aan het reizen ben, is dit mijn laatste blog die ik zal schrijven. Maar in deze blog schrijf ik over één van de leukste dingen die ik in het afgelopen 1,5 jaar heb gedaan. Begin maart toen alles nog relatief normaal en rustig was in de wereld (oké, in Sydney kon je al nergens meer wc-papier vinden…), begon ik aan een tour voor 3 weken langs de oostkust van Australië. Ik had er onwijs veel zin in en met recht, het was zo leuk en gaaf!! Ik heb er heel veel meegemaakt en gezien, dus een waarschuwing, dit is een lange blog! ?



De tour begon in Sydney, ik was 1 dagen van tevoren naar Sydney gereisd om met wat vrienden af te spreken. Helaas was het weer vanaf het moment dat ik landde slecht… De eerste dag ben ik dus maar met mijn vriendin naar de bioscoop geweest (1917 is echt een aanrader!) in de ochtend en in de middag wat door de stad gelopen! De volgende dag was het al tijd voor de tour maar was het weer nog slechter… Maar we zouden een wandeltour door Sydney doen, dus dat toch maar gedaan. Gelukkig had ik een paraplu, maar aan het einde van de wandeltour was ik alsnog wel erg nat… Daarna hadden we meteen de eerste lange busrit in de avond. 13 uur in de bus zitten om naar Byron Bay te gaan. Gelukkig heb ik nog best wel wat kunnen slapen en lekker wat netflix gekeken, dus het ging nog redelijk snel voorbij.

We waren trouwens een groep van 25 mensen ongeveer tot en met 35 jaar, al was er wel 1 iemand die ouder was. Er waren heel veel Duitsers en Engelse in de groep, een Zwitser en iemand uit Roemenië. Het was een leuke en diverse groep, al was het in het begin wel wennen en het duurde wel even voordat de groep wat hechter was.

In Byron Bay hebben we vooral lekker op het strand gezeten, zijn we naar vuurtoren geweest tijdens zonsopgang en hebben we erg lekker gegeten. Byron Bay was een heel leuk en schattig stadje wat een heerlijke relaxte sfeer had. Erg fijn om daar de tour mee te beginnen zodat je rustig aan iedereen beter kan leren kennen!

Daarna gingen we door naar Surfers Paradise wat onderdeel is van de Gold Coast. Toen ik met handbal in de Gold Coast was keek ik al uit op Surfers Paradise, dus het was leuk er en nu echt te zijn. In Surfers Paradise hebben we één van de dingen gedaan wat ik toch wel beschouw als mijn hoogtepunten van de tour namelijk, surf les! Ik had van tevoren erg veel zin om te gaan surfen, had het nog nooit gedaan en dacht dat ik echt onwijs slecht erin zou zijn, maar dit viel gelukkig reuze mee! Ik stond al vrij snel en bleef ook staan. Ik vond het heerlijk om 2 uur lang in het water bezig te zijn op een mooi strand met een heerlijk zonnetje.

Ondertussen zijn we bij dag 5 en was het tijd om naar Brisbane te gaan, maar helaas was het weer, net als in Sydney, vreselijk en heeft het heel de dag geregend. Ik ben met mijn groepje eerst naar een art galerij geweest en daarna hebben we besloten om maar naar de bioscoop te gaan, weer al haha (dit keer naar Parasite geweest, interessante film!). De volgende dag was een dag waar vele naar uitkeken, we gingen namelijk naar Australia zoo, de zoo van Steve Irwin met een hele hoop krokodillen. Het was toch wel één van de leukste dierenparken die ik heb gezien. Veel krokodillen, leuke show en je kon tussen de koala’s en kangoeroes lopen wat toch wel heel gaaf was.

Na Brisbane was het tijd om door te reizen naar Rainbow Beach. Rainbow Beach is eigenlijk de plek om vanaf daar door te reizen naar Fraser Island, het grootste zandeiland van de wereld! We hadden een rustig eerste dagje in Rainbow Beach waar we vooral lekker in het zonnetje aan het zwembad hebben gezeten en de volgende dag was het dan eindelijk tijd voor Fraser Island! In groepen van 6 á 8 gingen we allemaal in een eigen auto. Mijn groep reed mee met de leader auto de eerste dag, wat betekende dat wij niet hoefde te rijden. Fraser Island is een ongelofelijk mooi eiland wat vooral heel veel natuur heeft, af en toe wat huisjes, en helemaal geen internet verbinding of ontvangst. De eerste dag hebben we vooral veel gereden wat onwijs mooi was! We zijn ook naar Lake Wabby geweest wat werd omringt door zandduinen. De volgende dag zijn we naar Eli Creek geweest. Dit is een rivier met een beetje stroming, we hadden rubberen banden en daarmee konden we de (koude) rivier over, dit was erg leuk en heel chill. Na de lunch zijn we verder gereden naar de Champagne pools. Dit was een zwembad gemaakt door de natuur, naast de zee (waar je niet in kon zwemmen vanwege haaien en hele gevaarlijke kwallen en roggen). De golven van de zee zorgden ervoor dat het zwembad gevuld werd en dat was erg mooi om te zien en ook erg lekker om in te zitten! De volgende en tevens laatste dag op Fraser was erg bijzonder en een dag die ik nooit meer ga vergeten. We begonnen erg vroeg om naar Lake Mackenzie te gaan. Een bizar mooi wit strand met onwijs blauw water. De weg naar Lake Mackenzie toe was ook erg mooi, we gingen recht door allemaal bossen en hele kleine en hobbelende weggetjes. Daarna hadden we nog even tijd om wat te gaan lunchen is een klein stadje en hier hadden we opeens weer internet, na 2 hele dagen zonder, en toen veranderde de wereld eigenlijk compleet voor ons. Voordat we weggingen was Corona er al wel maar viel het nog redelijk mee in Europa en Amerika, maar die 3 dagen later was het opeens geëxplodeerd. In Nederland mocht je opeens geen handen meer schudden, gingen steeds meer dingen dicht en in de rest van Europa was het nog erger. Maar wat er voor mij op dat moment er het meeste inhakte was dat Amerika zijn grenzen had dichtgedaan. Ik zou eigenlijk op 30 april met mijn ouders, zus en haar vriend voor 3 weken naar Amerika gaan om de vakantie te hebben waar ik al maanden naar uit kijk. En dat ging opeens in 1 klap niet door…. Maar goed, ik zat op een onwijs mooi eiland, had nog 11 van mijn tour te gaan en in Australië leek het allemaal wel mee te vallen. Ik zat wel goed dus en besloot mij om vooral te focussen op de zeer gave tour waar ik mee bezig was.


Verder met de tour dus! Ondertussen zitten we op dag 10 en hebben we nog maar 1 hele dag in Rainbow Beach. Het was een dag van vooral relaxen bij het zwembad en nat worden, van de regen en niet het zwembad helaas… Eerst ben ik met een groepje naar het strand gegaan om de Rainbow trappen te bekijken, dit was natgeregend worden moment nummer 1 van de dag. In de avond gingen we met bijna de hele groep de zonsondergang kijken op een soort strand. Het uitzicht was heel mooi, maar het duurde niet lang voordat het ook hier ging regenen…. Al met al was het het wel waard en hebben we in ieder geval wel veel gelachen. De dag daarna was het weer droog en was het tijd om dolfijnen te voeren. Helaas kwam er maar 1 dolfijn (het was geen reservaat maar echt wilde dolfijnen), maar alsnog was het leuk. In de middag was het tijd om naar een nieuwe stad door te gaan, Town of 1770, wat ik zelf niet erg bijzonder vond. Wel zijn we de dag daarop met de hele groep gaan brunchen, wat achteraf volgens mij de aller laatste keer was dat we met de hele groep waren want een aantal meiden gingen naar huis vanwege corona… Ook hebben we daar gekayakt en avond gegeten op een mooi strand terwijl we de zonsondergang keken.


In de nacht hadden we weer een nacht bus die ons dit keer naar Airlie Beach bracht. Airlie Beach is een wat grotere stad, meer winkels en restaurants en een openluchtzwembad waar je gratis naar toe kon. Vanuit Airlie Beach vertrekken de boten naar Whitsundays. Dit is een eilandengroep met hagelwitte stranden en belachelijk mooi, blauw water. Dit was één van de dingen waar ik onwijs naar uit keek, drie dagen op een boot, diverse stranden bezoeken en snorkelen op een klein gedeelte van het great barrier reef.

De volgende dag was het dus eindelijk zo ver, eindelijk naar Whitsundays! De eerste dag hebben we vooral erg veel gevaren was onwijs genieten was. Eindeloze zee, af en toe een eiland, de golven die ons af en toe nat maakte, een heerlijk zonnetje, mooie gesprekken, ja, wat is er eigenlijk beter dan dat? We hebben in de avond heerlijk gegeten, wat gedronken en op tijd naar bed gegaan in de boot. In de ochtend zijn we gaan snorkelen bij de great barrier reef wat echt mooi was! Het hoogtepunt van het snorkelen was toch wel het zien van de schildpad die erg mooi en ook best groot was. Toch bijzonder om met zo’n mooi dier gezellig een stukje te zwemmen! In de middag gingen we naar het hoogtepunt van de Whitsundays, Whitehaven Beach, een onwijs wit strand met een hele blauwe zee. Eigenlijk doen woorden deze plek altijd te kort, het was zo bizar mooi en indrukwekkend! Op een ander strand hebben we de dag afgesloten met een zonsondergang en nachos, heerlijk! En toen was de laatste dag op Whitsundays er al. We werden erg vroeg wakker gemaakt want we mochten nog zwemmen rondom de boot, maar het was flink aan het regenen dus niemand deed dit eigenlijk. Daarna begonnen we de lange weg terug wat begon in de regen, niet echt een pretje omdat we op de boot moesten zitten, maar op ten duur begon de zon toch lekker te schijnen en was het heerlijk! Die avond zijn we uit eten gegaan met de groep als was dit ergens wel raar want vanwege het corona virus mochten er maar een paar mensen binnen in het restaurant zijn, gelukkig konden we wel met de hele groep naar binnen!

De volgende twee dagen hadden we erg veel tijd in Airlie Beach om te shoppen en lekker in de zon te liggen voordat we doorgingen naar Cairns, onze laatste bestemming van de tour. Op dag 18 na weer een nacht bus kwamen we aan in Cairns. Voor die dag zelf hadden we niet echt veel plannen, maar de dagen daarna zouden we veel leuke dingen gaan doen. Als eerste zouden we op dag 19 een dag tour naar de great barrier reef doen, waar ik eigenlijk het meeste naar uit keek. En op dag 20 zouden we naar het regenwoud gaan waar mooie watervallen te zien zijn. Maar helaas liep het compleet anders. In de middag van dag 18 kwam namelijk het bericht dat Zuid-Australië, de staat waar Adelaide in ligt, de grenzen dicht gingen doen en dat je in quarantaine moest voor 14 dagen als je op een bepaalde dag terug zou reizen. En er werden onwijs veel vluchten naar Nederland (en de rest van Europa) geannuleerd… De paniek sloeg toen wel even toe en ik besloot om op dag 19 terug naar Adelaide te gaan zodat ik vanuit daar terug naar Nederland kon. Deze beslissing hakte er echt heel erg in bij mij. Ik had het heel moeilijk met het feit dat ik de tour niet kon afmaken en de great barrier reef tour niet kon doen. Ik had het zo erg naar mijn zin en ik was er echt helemaal niet klaar voor om terug naar Adelaide te gaan. Maar in de avond werden er meer maatregelen aangekondigd voor Australië waardoor alle dagtours niet meer door mochten gaan, alle restaurants werden gesloten en nog veel meer. Uiteindelijk was mijn timing precies goed en ben ik op het juiste moment terug gegaan.

Het was natuurlijk heel jammer dat de tour zo beïnvloed is door het corona virus, heel veel mensen zijn eerder vertrokken en uiteindelijk konden de laatste dagen dus ook niet doorgaan. Maar ondanks dat heb ik echt een geweldige tijd gehad!! De groep was heel erg leuk, ik heb goede nieuwe vriendinnen gemaakt en we hebben zulke mooie dingen gezien, het was het helemaal waard!!


Een hele mooie en bijzondere tour met hoogtepunten en dieptepunten en drie weken waarin de wereld compleet is veranderd. Het waren drie weken die ik nooit meer zal vergeten!! In mijn fotoalbum zal ik alle foto’s van de tour zetten. Mijn omschrijvingen van bepaalde plaatsen doen eigenlijk te plaatsen te kort, ze zijn veel mooier dan dat ik ze kan omschrijven!


Ik hoop dat jullie hebben genoten van mijn blog. Ik vond het erg leuk om te schrijven en om alle leuke reacties te lezen, bedankt!


Groetjes,

Ylva

Reacties

Reacties

Monique

Wow. Wat een geweldige tour was dat zeg. Dat heb je toch maar mooi allemaal gedaan. Balen van het abrupte einde. Nu weer veilig thuis. (Al een tijdje)
Mocht je weer gaan reizen dan lees ik graag weer mee.

Annemarie

Wat een heerlijk, uitgebreid verhaal. En wat heb je een prachtige tijd gehad. Jammer van het abrupte einde, maar alles wat je hebt beleefd pikt niemand je meer af. Wat een geweldige reis heb jij gehad! En jullie reis naar Amerika gaat vast nog wel een keertje lukken. Liefs!

Caroline van B

Hoi Ylva.
Wat een avontuurlijke tijd heb jij achter de rug en wat leuk dat je ook nog aan het surfen was! Was het niet eng?
So, what is coming next, maybe back to Cambridge? ?? I wonder...…..?!
Doei en geniet van MOOI ZEELAND !! Caroline

Eddie

Ik hoop dat de teleurstelling van het abrupte einde een beetje is weggezakt en dat de herinneringen overblijven. Wat een belevenis, en wat een vreemde wereld is het dan ineens hé.
Lekker nagenieten nu. En plannen maken voor de nieuwe toekomst. En als je kan, maak je tour lekker af.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active