ylvaengeland.reismee.nl

Week 16: De feestdagen & Nieuw-Zeeland

Hoi allemaal! Hier eindelijk weer eens een blog van mij, het is best een tijd geleden. Ik heb het namelijk best wel druk gehad en niet onwijs veel inspiratie om te schrijven, maar dat betekent dat ik nu veel in moet halen. Een waarschuwing dus, deze blog is vrij lang haha.

Als eerst moet ik maar eens beginnen over de feestdagen. Ik heb kerst met het gezin hier gevierd en dit was erg leuk. In de ochtend hebben we de cadeaus met de kinderen gedaan en lekker ontbeten en in de middag gingen we naar familie van mijn host mom toe om daar te gaan lunchen. Het was wel een beetje apart om opeens in een familie te komen die natuurlijk al jaren samen kerst viert, maar gelukkig was iedereen heel aardig en werd ik met open armen ontvangen! Het was zeker een andere kerst dan dat ik gewend ben (heb gourmetten toch wel een beetje gemist!), maar het was alsnog gezellig en ik heb een leuke dag gehad!

En toen was het jaar 2019 al weer bijna voorbij, voor mij was het een geweldig jaar. Ik heb een onwijs leuke tijd gehad in Engeland, ben heel even thuis geweest en daarna verder gaan reizen naar Australië, waar ik het ook enorm naar mijn zin heb!

Maar het jaar moest natuurlijk ook wel geweldig afgesloten worden, maar dat gebeurt hier wel anders dan in Nederland. Als eerste is het natuurlijk ongeveer 15 a 20 graden warmer, maar het grootste verschil is dat je hier geen vuurwerk af mag steken. In plaats daarvan heb je vuurwerkshows georganiseerd door de stad. In Adelaide waren er 3 grote vuurwerkshows en Seline en ik zijn met een hele groep au pair naar de vuurwerkshow op het strand gegaan. Van tevoren kwam Seline naar mij toe, want ze zou bij mij slapen, en hebben we oliebollen gemaakt! Oké, wel uit de oven, maar ze waren wel lekker! Niet zo goed als dat mijn vader ze maakt, maar ja, je kan niet alles hebben he! Toen we bij het strand aankwamen was het al best gezellig, er was al een band aan het spelen en het werd langzaamaan drukker. Om 9 uur was de eerste vuurwerkshow, voor kinderen. En om 12 uur was natuurlijk de vuurwerkshow voor de volwassenen (al waren er ook nog zat kinderen). Er hing een hele leuke sfeer en het was erg druk, het vuurwerk was helaas niet gigantisch mooi, maar ja, het was wel erg leuk en gezellig! Het grappige was, wat ik mij in Nederland eigenlijk niet voor kan stellen, er was een alcohol verbod, er was helemaal geen alcohol toegestaan op het gebied waar het feest was en op een paar mensen na, heb ik ook bijna geen alcohol gezien en daardoor ook geen last gehad van dronken mensen! Ook zonder alcohol was het een zeer geslaagd feestje!

En ja, om maar een beetje aan Nederlandse tradities te houden besloten Seline en ik om op nieuwjaarsdag de Nieuwjaars duik te gaan doen. Het water was stiekem nog wel een beetje koud, maar ik zal totaal niet klagen want stiekem was dat wel lekker na de warme dagen die we meer dan een week geleden hadden gehad haha.


Na alle feestdagen kwam er voor mij een drukke tijd qua werk aan. Mijn host ouders gingen op vakantie, zonder de kinderen, dus ik bleef samen met oma achter om op de kinderen te passen. Oma heeft een wat andere manier van dingen doen dan dat ik heb soms, dus dat was vaak wel op mijn tanden bijten, maar al met al is alles best heel goed gegaan! In de tussentijd heb ik helaas ook afscheid genomen van Seline, die verder ging reizen. Zelf zat ik er ook wel een beetje doorheen, ik heb vanaf het begin dat ik in Australië kwam non-stop gewerkt en was gewoon moe en er even klaar mee. Gelukkig had ik iets heel leuks om naar uit te kijken, namelijk: Nieuw-Zeeland!

Ik ben nu 4 dagen terug uit Nieuw-Zeeland, waar ik in totaal 9 dagen ben geweest, en het was echt geweldig! Ik ben met een groepstour naar het noord eiland gegaan zodat ik binnen 7 dagen zo veel mogelijk kon zien. De tour zelf was echt heel leuk en de mensen met wie we reisde waren ook onwijs gezellig. Ik zou elke dag van de tour wel kunnen beschrijven, maar dan wordt deze blog wel heel heel lang, dus ik hou het bij mijn hoogtepunten.

1) Mijn eerste hoogtepunt is eigenlijk iets wat we bijna elke dag wel deden, het reizen naar een nieuwe plek. Ik vond het echt heel mooi om het eiland te zien in de bus. De natuurlijk is zo geweldig mooi en bijzonder. Ik vond het erg fijn om gewoon te zitten en te kijken.

2) Hot water beach. Dit is niet per se echt heel erg een hoogtepunt, maar wel iets heel bijzonders en unieks. Hot water beach is een strand waar je, als je in de avond gaat, het erg druk is. Iedereen komt dan namelijk om een kuil te graven en als je diep genoeg graaft heb je je eigen spa! Het water is erg warm (soms zelfs te warm) en erg lekker om in de avond in te zitten terwijl je naar een geweldige sterrenhemel kijkt. Het was heel grappig om iedereen in zijn eigen gegraven kuil te zien zitten.

3) Waitomo Glowworms caves. Dit zijn grotten waar je glowworms kan zien. Hier zijn er volgens mij maar een aantal van op de hele wereld, dus erg uniek om mee te maken en ook heel mooi. We hadden een gids die erg leuk was en ons van alles vertelde over hoe de grot voor hun ook belangrijk is en ze alles doen om het in de staat waarin het nu is te houden. We hadden een boottocht over het water wat helemaal in het donker was behalve de wormen. Het leek alsof je naar de sterren keek, maar dan waren het wormen. Het voelde heel erg magisch aan, ook omdat iedereen doodstil moest zijn. Een hele unieke ervaring die ik niet zal vergeten!

4) Hobbiton. Aangezien ik de lord of the rings films geweldig vind, kon een bezoek aan Hobbiton niet ontbreken! Het was echt heel leuk om te zien hoe ze eigenlijk een soort dorp gebouwd hebben. In totaal waren er 44 deuren, maar helaas zat er niks achter de deuren… Het was echt onwijs leuk om Hobbiton te bezoeken en te zien waar die geweldige films zijn opgenomen. Fun fact voor de fans: de boom op Frodo’s/Bilbo’s huis is een nep boom omdat Peter Jackson de kleur van de bladeren niet groen genoeg vond.

5) Nu komt er een activiteit die optioneel was en waar ik erg lang over heb zitten twijfelen namelijk: rafting. Maar niet zo maar even in een bootje zitten en een beetje paddelen en af en toe een versnelling, nee, de grootste commerciële waterval ter wereld (!!) van 7 meter! En wat was het onwijs gaaf. Oke, toen ik in de raft zat was ik toch wel een beetje nerveus, maar het was echt heel leuk. Ik ben heel blij dat ik dit heb gedaan.

6) Op diezelfde dag is nog een hoogtepunt die eigenlijk heel hoog op mijn lijstje staat, Tamaki Maori Village. Maori is de originele bevolking van Nieuw-Zeeland en wij verbleven 1 avond en nacht in een klein dorpje wat geheel volgens de Maori cultuur was. Het was zeer mooi om een echt inkijkje te hebben in een onwijs mooie cultuur. Het is zo’n rijke cultuur met erg vriendelijke mensen. Heel mooi om mee te maken.


Ik heb echt nog veel meer mee gemaakt wat ook allemaal heel erg leuk en gaaf was. Het zien van Mount Doom uit lord of the rings was prachtig, de zeil tocht was een geweldige afsluiting en het museum waar ik zelf mijn allerlaatste uren heb besteed was zeer indrukwekkend. Al met al heb ik 9 geweldige dagen gehad die ik eigenlijk gewoon niet met woorden kan omschrijven. Nieuw-Zeeland is zo’n mooi land en heeft zo’n mooie cultuur, echt een aanrader!


Na dit mooie avontuur ben ik nu al wel weer aan het kijken voor mijn volgende avontuur, de oostkust van Australië (inclusief the great barrier reef!). Maar eerst nog 3 weekjes werken en dan ga ik naar de Gold Coast voor Nationals met mijn beach handball team! Ik ben weer helemaal opgeladen voor de komende weken en heb heel veel zin in de avonturen die ik in het vooruitzicht heb!


Groetjes,

Ylva


(De foto's komen ook op mijn blog, maar dit komt wat later want ik moet ze nog uitzoeken en het zijn er erg veel haha)

Reacties

Reacties

ellen

geweldig om te lezen.....en wat heb je het super!
hier dus ook een vuurwerk verbod, dus ja.
de oostkust is ook super hoor en mooi.
nou weer wachten op je volgende blog.
geniet ervan.

Monique

Weer leuk geschreven Ylva. Wat beleef je toch bijzondere dingen. Fijn dat we op deze manier mee kunnen genieten.
Groetjesss ?

Eddie

Wat een leuke dingen doe je. Fijn dat je weer opgeladen bent.
Ik vond de foto van de Hobbit-huisjes erg leuk, en rafting .....logisch dat je dan een beetje nerveus bent.
Wij hebben ook mensen die een kuil graven en erin gaan zitten, maar dat wist je al :)
Werkze en ondertussen ook heel veel plezier.
Op naar de Great Barrier Reef.

Marja

Hi Ylva,
Poeh, poeh, wat maak jij veel mee en wat geweldig allemaal. Voor mij springt het raften er wel uit, lijkt me super eng en tof als je t doet.
Verder veel mooie foto"s, dus dank dat ik dat allemaal meekrijg van je.
Dikke knuffel

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active